Helyes táplálkozás a családban III. rész
Rákellenes étrend

Többen érdeklődtek, hogy korunk egyik népbetegsége, a rák ellen tehetünk-e valamit azzal, ha a megfelelő ételeket fogyasztjuk. Elkezdtem utánajárni a kérdésnek és úgy gondoltam, hogy a Helyes táplálkozás a családban című cikksorozat része lehetne az alábbi írás. Ezt a kis gyűjtést többek között dr. William Sears gyermekorvos írásaiból vettem, akinek magának is vastagbélrákja volt, és azon szerencsések közé tartozik, akik túlélték, meggyógyultak belőle. állítása szerint ebben óriási szerepe van (a kemoterápiás és egyéb kezelések mellett) annak, hogy megváltoztak az étkezési szokásai. Utánanézett, hogy melyik étel, mit művel a szervezetben és érdekes dolgokra jött rá. Pl. nagyon fontos, hogy minél több rostot fogyasszunk, hogy naponta 1-2-szer legyen székletünk, mégpedig puha, könnyen ürülő széklet, mert a vastagbélben sokáig várakozó salakanyagból rákképző anyagok szabadulnak föl.

Zsírok: fontos, hogy aránylag kevés zsírt fogyasszunk, és különösen a telített zsírsavak okoznak bajt. A rákos sejtek növekedéséhez főként kis sűrűségű lipoproteinekre (LDL) van szükség. Tehát ha az LDL-szintet alacsonyan tartjuk, megakadályozzuk a rákos sejtek növekedését.
Túl sok zsír fogyasztása stimulálja az epe termelődését. A vastagbélben hosszú ideig pangó epe másodlagos epesavakat termel, amelyek bizonyítottan karcinogén, vagyis rákkeltő hatásúak.
Fontos, hogy a napi táplálékmennyiségünknek legfeljebb 20%-át tegyék ki a zsírok.
A megfelelő zsírok fogyasztására helyezzük a hangsúlyt! Fogyasszunk telítetlen zsírsavakban gazdag ételeket! Kutatók megfigyelték, hogy azokban a populációkban, ahol sok többszörösen telítetlen zsírsavat fogyasztanak (pl. eszkimók, mediterrán népek), ott ritkábban fordul elő bármilyen rákos megbetegedés. Bizonyos ételek nem csak hogy nem fokozzák a rákos megbetegedések kialakulását, de rákellenes hatással is rendelkeznek. Pl. hüvelyesek, olivaolaj (a görög nők között, akik nagy mennyiségben fogyasztanak olivaolajat, kevesen betegszenek meg mellrákban), repceolaj, Omega-3 zsírsavakban gazdag ételek: halak (különösen a lazac és a tonhal), tenger gyümölcsei. Azok az olajak, amelyekben több az Omega-3 zsírsav, mint az Omega-6, azok is rákellenesek. Ilyenek a lenmagolaj, repceolaj, dióolaj, napraforgóolaj, szezámmagolaj, szójaolaj és az extraszűz olivaolaj. A főzést, melegítést legjobban az extraszűz olivaolaj, a napraforgóolaj és a mogyoróolaj tűri, de vigyázzunk, de hevítsük túl, mert a túlzott hevítés hatására átalakulnak a zsírsavak. (Természetesen a felsorolt magokat is lehet fogyasztani, nálunk nem nagyon kaphatók ilyen olajak.)
Az Omega-3 zsírsavak fogyasztása különösen hatásos a vastagbél- és végbélrák megelőzésében, kezelésében. A patikákban lehet kapni Omega-3 zsírsav kapszulát, ha valaki nem szereti a halakat.
érdemes nagyon figyelmesen elolvasni a külkönböző ételek címkéit! Kerüljünk el minden olyan ételt, amiben "hidrogenizált" vagy "részben hidrogenizált" zsír, olaj van. A csomagolt készárukban (pl. csipszek) és a gyorséttermekben kapható ételekben általában hidrogenizált zsír található.
Ne feledkezzünk meg a mangalica sertésből készült ételekről, amelyek Omega-3 zsírsavban gazdagok!

Rostok:
Növelni kellene a rostbevitelt! A sok rost fogyasztása csökkenti a vastagbélrák kialakulásának veszélyét, hiszen a rostdús táplálék gyorsítja a salakanyag távozását és így a karcinogén anyagok rövidebb ideig tartózkodnak a vastagbélben, valamint a rostok megkötik az epesavakat is, megakadályozva bizonyos rákkeltő anyagok kiválasztódását. A rostok fogyasztása kedvez a hasznos bélbaktériumok elszaporodásának, amelyek a szervezet védekezésében játszanak szerepet.
A legjobb rákellenes hatású, rostot tartalmazó étkek a következők: búzakorpa, bab, teljes kiőrlésu búzalisztből készült ételek, teljes kiőrlésu gabonák, hüvelyesek, aszalt szilva, brokkoli, alma. (Napi egy alma távoltartja a rákot!)

Nyers gyümölcs, zöldség:
a sok gyümölcs és zöldség fogyasztása következtében nem fogjuk annyira kívánni a zsíros ételeket, s a kevesebb zsírbevitel hatására csökken a rákbetegség kialakulásának kockázata.A növényi anyagok segítik a szervezet védekezőképességét és az egészséges sejtek elrákosodását gátolják.
A legjobb rákellenes zöldségek: brokkoli, káposzta, kelbimbó, karfiol, spenót, paradicsom, paprika, fokhagyma, retek, lilahagyma. Gyümölcsök: citrom, narancs, mandarin, barack, sárgabarack, szőlő, grapefruit, papaja, eper, mangó.

Halak:
érdemes a húsokat hallal felváltani étrendünkben. Azokban a populációkban a leggyakoribb a vastagbélrák kialakulása, amelyekben rengeteg vörös húst fogyasztanak.

Egyéb:
érdemes szóját fogyasztani, bár oda kell figyelni, mert a kereskedelemben kapható, különböző gyártási folyamatokon keresztülment szójatermékek (pl. szójaszósz, szójaburger) nem tartalmaznak rákellenes izoflavonoidokat. Ugyanakkor azt is érdemes tudni, hogy a szója rendkívüli módon allergizál és túlzott fogyasztása esetén magas lesz szervezetünkben a phytoösztrogén szintje, ami különösen gyerekek számára jár kellemetlen következményekkel.
Fogyasszunk kálciumban gazdag ételeket (joghurtot, szálkás halat, nagy, zöldleveles zöldségeket)! A kálcium kordában tartja a bélfal epitheliális sejtjeinek szaporodását és megköti a rákkeltő epesavakat.

Étrendünk legyen gazdag magas antioxidáns tartalmú táplálékokban!
A béta-karotin, a C-vitamin és az E-vitamin bizonyítottan csökkentik a vastagbélrák kialakulásának esélyét. Fogyasszunk sok édesburgonyát, répát, sárgadinnyét, sütőtököt, amerikai vajdiót, tököt, spenótot, brokkolit, mangót, papaját, rózsaszín grapefruitot! A paradicsomban lévő lycopene segíti a béta-karotin felszívódását, így érdemes a fent említett ételekkel együtt fogyasztani.
érdemes csökkenteni az alkoholfogyasztást. A vastag- és végbélbélrák kialakulásával főként a sör hozható összefüggésbe. A sör nitrozamint tartalmaz, amely karcinogén, illetve pre-karcinogén anyag, amely a belekben aktiválódik. A tannin nevű rákkeltő anyag a vörösborban, a kávéban és a teában fordul elő. Habár a vörösborról elterjedt, hogy az egészségre jótékony hatása van, ezt valójában a szőlő héjában található természetes növényi tápanyagnak köszönheti, így jobban járunk, ha magát a szőlőt fogyasztjuk.
A D-vitamin is rákellenes tulajdonsággal bír. D-vitamint legegyszerűbben a napsütés hatására állít elő szervezetünk.
Fogyasszunk szelént! A szelén egy méltatlanul háttérbe szorult ásványi anyag, melynek fogyasztása jelentősen csökkenti a vastagbélrák kialakulásának veszélyét. Halban, rákban, garnélarákban, teljes kiőrlésű gabonákban, barnarizsben, túróban, bárányhúsban, csirkehúsban (fehér hús), fokhagymában, napraforgómagban található.
Ne feledkezzünk meg az élőflórás joghurtok fogyasztásáról! De helyette a patikákban kapható Lactobacillus acidophillust tartalmazó kapszulát is fogyaszthatjuk. A barátságos baktériumok megakadályozzák a karcinogén anyagok kiválasztódását az epesavból.
Igyunk zöld teát, ami a benne található katekin segítségével megakadályozza a rákos sejtek burjánzását!

Mozogjunk, tornázzunk! A testmozgás fokozza a bélműködést, ami segíti a salakanyag kiválasztódását. A mozgás csökkenti a stresszt, segíti az inzulin hatékonyságát, erősíti az immunrendszert, zsírt éget, valamint növeli a szervezet jó koleszterinszintjét. Ezek a tulajdonságok mind segítenek a rák megelőzésében és gyógyításában!

Ne feledjük, hogy a mesterségesen táplált babák között gyakrabban fordulnak elő bizonyos daganatok, limfómák, és a nem szoptató anyák körében nagyobb a mellrák kialakulásának veszélye! A szoptatásnak, az anyatejes táplálásnak tehát a rákellenes harcban is nagy szerepe van.
Rózsa Ibolya
Megjelent a La Leche Liga lapjában